Hoe zit jij op Toilet?

Ik geeft toe. Ik had er ook nog nooit bij stil gestaan hoe ik op toilet zit. Tot ik het boek “De mooie voedselmachine“ van Giulia Enders begon te lezen en me er van bewust werd dat een dagelijkse gewoonte wel eens kwaaltjes zou kunnen veroorzaken.

 

Wat blijkt uit onderzoek?

De Israëlische arts Dov Sikirov gaf 28 proefpersonen de opdracht naar toilet te gaan in verschillende houdingen. Gewoon op toilet zittend, hurkend zoals we dat in het bos zouden doen en op een extreem kleine toilet. Na afloop bleek dat hurkend drie keer zo snel ging en als meest aangenaam werd gezien. Ook japanse onderzoekers bevestigen dat wanneer we hurken ons darmkanaal perfect naar beneden wijst en we dus snel en gemakkelijk naar toilet gaan.

 

www.video.bedbathandbeyond.com
www.video.bedbathandbeyond.com

 

 

 

 

 

 

Rond onze endeldarm zit een dunne lus. Deze lus maakt een knik in onze darm wanneer we rechtstaan of zitten. Eigenlijk kan je dit vergelijken met de darm van je stofzuiger. Als hier een knik in zit, wordt de lucht afgesloten. Dit systeem in onze darmen zorgt er dus mede voor dat onze stoelgang niet zomaar naar buiten kan.

Doordat we nu gaan zitten op toilet zoals we dat doen op een stoel kunnen we aangenaam onze krant lezen, op onze gsm tokkelen of een strip lezen, maar onze endeldarm doe je er geen plezier mee. De weg is eigenlijk afgesloten door de dunne lus die errond zit. Hierdoor moeten we druk zetten om alles naar buiten te krijgen en dit kan onprettige gevolgen hebben. Hoe we vandaag de dag op toilet zitten vergroot namelijk de kans op aambeien, constipatie, darmkrampen, bekkenbodem problemen en appendicitis. Onze houding op toilet is zeker niet de enige oorzaak van deze aandoeningen, maar het kan ze wel uitlokken of versterken.

www.squattypotty.eu
www.squattypotty.eu

 

 

 

 

 

 

Dus onder het motto beter voorkomen dan genezen, kan je beter ‘squatten’ op toilet. Ga met je voeten op een bankje zitten (of op je tippen als je geen bankje bij de hand hebt) en buig met je rug naar voor zodat je in een hoek van 35° zit. Op deze manier blijft je endeldarm niet afgekneld en zal je gemakkelijker, aangenamer en sneller naar toilet kunnen gaan.

 

Kijk ook nog even naar dit filmpje. Hier wordt alles nog eens visueel aan je voorgesteld!

2paragraphs.com
www.squattypotty.eu
Geschreven door therapeut

Emma is osteopaat en volgt momenteel een opleiding als babycoach. Na haar studies osteopathie specialiseerde ze zich in het behandelen van zwangere vrouwen, baby's en kinderen.

Related Posts

Abonneer
Type melding
guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties

Categorieën

0
Wat vind je van deze blogpost?x
()
x